Oma maa mansikka, muu maa mustikka

Lento lasketui perjantaina yhdeltä yöllä puolisen tuntia myöhässä. Tämän jälkeen ohjelmassa on ollut pyykkäystä, pyykkäystä ja vähän vielä pyykkäystä. Meidän lomamatka oli kaikin puolin ihana ja toisinaan tuntuu haikealta olla kotona. Onneksi minulla ja lapsilla on lomaa vielä viikko edessä ennen lyhyttä työpätkää ja koulujen alkua. Mies-parka aloittaa arjen huomenna.

Ajattelin jakaa vielä muutaman Rodos-tärpin kohteesta kiinnostuneille ja sen jälkeen siirryn taas muihin aiheisiin. Pääset lukemaan ensimmäisen pätkän Rodos-kuulumisia täältä.

Autoreissulla saaren etelä- ja lounaisosissa

Olimme jo ennakkoon päättäneet miehen kanssa vuokrata auton saarelta yhdeksi päiväksi. Meidän hotellilla oli näppärästi oma autonvuokrauspiste, joten päädyimme käyttämään heidän palveluitaan. Autoajelua edeltävänä iltana esikoinen alkoi huolestuttavasti valitella huonoa oloa, joten olimme miehen kanssa aivan varmoja, ettei autoreissu onnistuisikaan. Illan rauhallinen oleilu ja kevyt syönti kuitenkin helpotti esikoisen oloa sen verran paljon, ettemme peruneet auton vuokrausta.

Starttasimme tiistaiaamuna pienellä Toyota Aygolla kohti Perhoslaaksoa. Lapset jaksoivat kiertää perhoslaakson kävelyreitit hienosti pienistä tasoeroista huolimatta. Laaksossa perhosia oli nimensä mukaisesti valtavasti. Osa perhosista lensi myös suoraan kohti, mikä sai tällaisen perhoskammoisen aivan pois tolaltaan 😅 selvisimme vierailusta kuitenkin kunnialla ja pääsimme jatkamaan matkaa Falirakin suuntaan, jossa olimme suunnitellut syövämme lounaan.

Falirakin lounastauon jälkeen käänsimme auton nokan kohti lounasta (ei toista ateriaa, vaan ilmansuuntaa) ja ajelimme Tsambikan rannalle nauttimaan kunnollisesta hiekkarannasta. Rantatuolien vuokrat olivat ainakin omalla mittapuullani arvokkaat, sillä kaksi vuokratuolia kustansi 15-20 euroa. Meidän oman hotellin ranta on vesirajan kohdalla pikkukivinen, joten pehmeä hiekka oli kivaa vaihtelua meille kaikille. Ranta oli siisti ja hyvin pidetty, joten kiittelimme monta kertaa, että näimme vaivan ajaa Tsambikaan asti uimakamppeitten kanssa. Parin tunnin uinnin jälkeen jatkoimme matkaa vielä edemmäs lounaaseen ja menimme jätskille ja ostoksille Lindoksen kylään.

Lindoksen kylä oli aivan ihana ja olisin hyvin voinut olla siellä paljon koko päivän. Kylän kujat muistuttavat stereotyyppisiä kreikkalaisia katuja tasoeroineen ja valkeine rakennuksineen. Harmillisesti noin puolet liikkeistä myi perinteistä turistikrääsää, mutta seassa oli myös muutamia helmiä, joihin olisin halunnut tutustua tarkemminkin. Lindoksen ravintola- ja kahvilavalikoima oli myös aivan huikea ja aivan eri tasoa kuin meidän rantakohde Ixian.

Lindoksen jälkeen jatkoimme matkaa takaisin hotellillemme, jotta ehtisimme varatulle päivälliselle ajoissa. Automatka oli onnistunut ja ihan joka sentin arvoinen. Meidän auton päivävuokra oli 60 euroa. Maksoimme 5 euroa extraa siitä, että auton kattoluukun sai auki. Vuokrahintaan kuului yllättäen lapsille myös turvaistuimet! Totesimme, että kapeille kujille paras autovaihtoehto oli mahdollisimman pieni auto, jonka sai käännettyä ympäri vaivattomasti ahtaissakin tiloissa.

Hotellin valinta

Meidän matka ostettiin Aurinkomatkojen kautta. Teimme matkavarauksen suhteellisen myöhään, joten uskoisin ison osan matkoista olleen jo myyty, kun itse vasta heräsin matkakuumeeseeni. Olin asettanut lomakohteelle, tai ennemminkin hotellille, muutaman ehdon. Hotellin täytyi

- sijaita maksimissaan tunnin päässä lentokentästä
- tarjota aamiaista (lisämaksusta)
- olla lähellä rantaa ja palveluita
- olla vähintään 3 tähteä
ja hotellilla täytyi olla oma lasten allas.

Toki reissu ei myöskään saisi maksaa aivan poskettomasti, sillä emme halunneet laittaa yli 4000 euroa yhden viikon lomaan. Lopulta hakuehdot täyttyivät parhaiten Olympic Palacen kanssa, joten sinne mentiin.

Hotelli on hyvin kaunis ja huoliteltu yleisillä alueilla. Aula on upea ja palvelu oli ainakin meidän kohdallamme erinomaista. Hotellin ravintolassa oli sekä aamiaisella että päivälliselle notkuvat pöydät täynnä herkkuja. Yltäkylläisyys oli käsinkosketeltavissa. Mutta sitten esimerkiksi meidän huoneemme oli hyvin pelkistetty. Rapistumista siellä, lohkeamia täällä. Vaikka yleiset tilat olisivat hyvin voineet yltää hotellin saamiin viiteen tähteen, olivat huoneet kolmen tähden tasoa. Ja se oli meille enemmän kuin ok.

Lennot

Meidän lapset ovat jo suhteellisen isoja, joten en enää jännittänyt lentämistä lasten kanssa. Menomatka meni mukavan sujuvasti sillä olimme hotellilla ennen yhdeksää. Paluumatka puolestaan oli sen verran myöhään, että nukuimme itse kukin puolet matkasta, joten lento meni ohi vähän kuin varkain.

Olin tilannut sekä meno- että paluulennoilla lämpimät ruoat. Ruokailu kuluttaa vähintään puoli tuntia matka-ajasta ja samalla ei tarvinnut huolehtia lasten iltapaloista, kun mahat oli täynnä lihapullia. Yritin varoa juottamasta lapsille suuria määriä mehua ja vettä, jotta selviäisimme lennosta mahdollisimman vähillä vessakäynneillä. Omakohtaisena kokemuksena voin kuitenkin kertoa, että samaan aikaan lentokoneen vessaan mahtui kaksi lasta ja aikuinen - ihan vain vinkkinä, jos joskus tarvitsette tietoa 😅

Ruoan lisäksi olin varannut lapsille omat reput täyteen helppoa puuhaa. Bongasin Suomalaisen kirjakaupan ulkoständiltä edullisia tarrakirjoja, joissa sai liimailla tarroja, värittää, etsiä kahden kuvan välisiä eroavaisuuksia ja ratkaista labyrinttejä. Molemmat saivat valita puuhakirjojen lisäksi itselleen muutaman lelun ja kirjan, joilla leikki sujuisi itsenäisesti lennolla. Olen joskus pakannut lennolle mukaan myös Oppi ja ilon tussikirjoja, mutta nämä tuntuivat sotkevan ahtaissa tiloissa. Toinen ei jatkoon -kategoriaan kuuluva puuha on muovailuvaha. Sen siivoaminen on työlästä. Niin kovin työlästä.

Auringolta suojautuminen

Perhosten lisäksi pelkään sitä, että lapset polttavat ihonsa auringossa. Meillä lasten ihot rasvattiin kahdesti päivässä fysikaalisella aurinkorasvalla, jonka suojakerroin on 50. Altaalla ja rannalla ollessa lapsilla oli päällä uv-asut, lippikset ja aurinkolasit. Muutoin lapsilla oli päällä t-paidat ja shortsit. Lasten ihot eivät punoittaneet kertaakaan, joskin näin jälkikäteen katsottuna etenkin esikoisen käsivarret ovat selkeästi päivettyneet.

Mitä tulee omaan aurinkosuojautumiseen, niin metsään meni heti ensimmäisenä päivänä. Olin ostanut meille aikuisille Vichyn aurinkosuojaveden, joka oli aivan unelma levittää. Se suojasi kyllä jonkin verran, mutta sitä olisi pitänyt muistaa lisätä iholle koko ajan. Luon ihoani nyt käärmeen lailla selästä ja otsasta, mutta onneksi iho ei missään kohtaa lomaa ollut punaisen kipeä.

Loma oli ihana ja lapset selvästi nauttivat yhteisestä, erilaisesta kokemuksesta. Olen itse aloittamassa työn ohessa opinnot ja olen salaa haaveillut, että voisin kirjoittaa opinnäytetyön palmujen alla. Mies ei vielä lämmennyt ajatukselle, mutta 4-6 kuukautta ulkomailla antaisi myös lapsille valtavasti. Katsotaan, mihin elämä meidät vielä heittää.